Kvalitet i högre utbildning: Fokus på undervisningens betydelse.

banner_inbjudan_konferens_pedagogik_mailchimp

Fyll gärna i utvärderingen för konferensen.

En god pedagogik i högskolan är en av de viktigaste faktorerna för hög utbildningskvalitet. Det anser studenterna och det visar forskningen. Samtidigt har det under de senaste åren kommit rapporter som konstaterar att undervisning inte prioriteras i högskolan.

Under konferensen problematiserar kunniga föreläsare undervisningens status och belyser viktiga faktorer för hur pedagogiken i högskolan kan förbättras. I två paneldebatter diskuteras varför den pedagogiska utvecklingen går så trögt i högskolan och om staten bör engagera sig i den högskolepedagogiska situationen.
SFS ger sin syn på pedagogik i högskolan i rapporten Studentens lärande i centrum – Sveriges förenade studentkårer om pedagogik i högskolan. Här hittar du pressklipp i samband med SFS rapportsläpp.

  • Vägbeskrivning: Adressen är KTH (tunnelbaneuppgång Tekniska högskolan – röd linje mot Mörby Centrum), sal D2, Lindstedtsvägen 5. Länk till karta.

SFS och KTH: konferens 24 maj – preliminärt program:

9.30- 10.00 Registrering, Kaffe och smörgås

10.00 – 10.15 SFS ordförande Erik Arroy och KTH:s dekanus Sophia Hober hälsar välkomna och introducerar konferensen.

10.15 – 11.00  Att lyckas med utbildningsutveckling kräver teamarbete på många nivåer.

Ann-Sofie Henriksson är enhetschef på KTH:s högskolepedagogiska enhet och ordförande för Swednet, ett svenskt nätverk för pedagogisk utveckling

Fredrik Lundell är lektor vid skolan för teknikvetenskap på KTH och utsedd till Årets lärare av studentkåren THS 2011.

11.00 – 11.15 Kort paus

11.15 – 11.30 Studentkåren THS om studenternas förväntningar på KTH:s pedagogiska utvecklingsarbete.

Sara Blomqvist är chef för utbildningsinflytande på Tekniska högskolans studentkår.

11.30 – 12.15 Om undervisningens status – reflektioner från en pedagogiskt sakkunnig

Fredrik Oldsjö är sedan 10 år verksam som pedagogiskt sakkunnig inom olika ämnen. Han är prorektor för Stockholms dramatiska högskola och har tidigare arbetat med högskolepedagogik vid Stockholms universitet.

12.15-13.00 LUNCH

13.00-14.30 Paneldiskussion: Hur kan högskolan kan förbättra undervisningen?

Varför har undervisning lägre status än forskning i högskolan? Hur kommer det sig att det så svårt att förändra? Diskussionen tar sin utgångspunkt i de uppmaningar SFS ger lärosätena i rapporten. Katarina Mårtensson modererar.

Katarina Mårtensson är sedan 13 år verksam som pedagogisk utvecklare vid Lunds universitet. Hennes forskningsintresse handlar om undervisningskulturer och ledarskap.

Paneldeltagare:

  • Klara Bolander Laksov är utsedd av SUHFs arbetsgrupp för kvalitet att leda arbetet med att ta fram en rapport om hur högskoleledningar kan arbeta för att förbättra utbildningskvalitet. Hon är enhetschef vid Centrum för medicinsk pedagogik vid Karolinska Institutet. 
  • Git Claesson Pipping, förbundsdirektör på Sveriges universitetslärarförbund.
  • Maja Elmgren,  pedagogisk utvecklare vid Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling vid Uppsala universitet och universitetslektor vid Institutionen för kemi – Ångström.
  • Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet.

14.30-15.00 Kaffe och kaka

15.00-16.30  Paneldebatt: Vad kan göras nationellt för att förbättra undervisningen i högskolan?

Utesluter autonomi statligt främjande av god pedagogik i högskolan? Varför satsas det inte på högskolepedagogisk forskning i Sverige?  Diskussionen tar sin utgångspunkt i de krav SFS ställer till regeringen i rapporten. Katarina Mårtensson modererar.

Deltagare:

  • Erik Arroy, ordförande i Sveriges förenade studentkårer.
  • Tomas Tobé (m), ordförande i Utbildningsutskottet.
  • Ibrahim Baylan (s), vice ordförande i Utbildningsutskottet.
  • Pam Fredman, ordförande för Sveriges universitets och högskoleförbund samt rektor för Göteborgs universitet.
  • Elisabet Nihlfors, Vetenskapsrådet, huvudsekreterare för utbildningsvetenskapliga kommittén. 


  •