Studenternas dag närmar sig

Studenternas dag infaller varje år den 2 april. Det är ett tillfälle för studenter och studentkårerna att gemensamt bidra till att uppmärksamma en viktig studentfråga. I år var temat pedagogik och vår kampanj Alla fattar utom jag, som drog igång förra året. Genom kampanjen vill vi få fler att börja prata om lärande och den pedagogiska utvecklingen i högskolan.

I kampanjen har vi drivit tre krav:

  • Alla lärare ska ha pedagogisk utbildning. 
  • All undervisande personal ska ha minst tio veckors utbildning i pedagogik och få fortlöpande kompetensutveckling.
  • Alla bra lärare ska belönas. Det är dags att regeringen initierar en nationell samordning av pedagogiska meriteringssystem, på motsvarande sätt som finns för vetenskap.


Vad händer med pedagogiken – ett axplock av de senaste händelserna 

  • Den 9 december, 2015, samlades SFS experter ur högskolesektorn för ett samtal om nationellt ansvar för pedagogik. På mötet deltog bland annat universitetskansler Harriet Wallberg och Sigbritt Karlsson, rektor för högskolan i Skövde. Bland annat lyftes att utbildning har lägre status än forskning, att resurserna inte räcker till för att utveckla undervisningen och att det saknas en nationell kunskapsnod, ett centrum för kunskap om och utveckling av högskolans undervisning.
  • Den 4 mars beslutade en arbetsgrupp i Sveriges Universitets- och Högskoleförbund, SUHF, om förslag till förändringar i den nationella rekommendationen om mål för behörighetsgivande högskolepedagogiks utbildning. Rekommendationen innehåller mål för en utbildning på 15 högskolepoäng som ska ge en lärare grundläggande behörighet till tjänster som kräver pedagogisk skicklighet.
  • Den 29 mars presenterades en statlig utredning som skulle föreslå bättre villkor för doktorander och tydligare karriärvägar för unga forskare. SFS välkomnade många av förslagen, men i frågan om pedagogik innehöll utredningen brister. Bland annat nämns det att utbildning och forskning är lika viktiga delar inom högskolans verksamhet, men att vetenskaplig meritering ska fortsätta vara stjärnan i meriteringssystemet. 
     

En del har alltså hänt sedan kampanjens start, men fortfarande hamnar pedagogik i skymundan. SFS arbete med att höja pedagogikens status inom högskolesektorn fortsätter. Förhoppningen är att våra tre krav kommer att förverkligas.